21.11.18

Horrorová klasika třicátých let část 1.


Snažím si doplnit znalosti a přehled v mém nejmilovanějším filmovém žánru. Mezery jsou tristní a docela mě to štve. A touha po vzdělání je neukojitelná:-). Mé bádání v nekonečné studnici horrorového žánru začíná v třicátých letech, kdy do kin vtrhl skvělý Dracula a Frankenstein. Z předchozí němé éry znám také několik skvělých snímků především z Německého poválečného expresionismu ale dvacátá léta přeskočím(momentálně není chuť na němou hrůzu) a začnu v letech třicátých. Tak hurá do toho!


The Mummy (1932) 



Dnes již klasické dílo studia Universal. Bohužel jsem čekal více. Většinu filmu jsem bohužel prozíval, ale to neznamená, že film nemá fanouškům co nabídnout. Začněme od začátku. Když archeologové vykopou zafačovanou mumii kněze Im-Ho-Tepa a následně ji jeden neopatrný pacholík nechtěně oživí mocným svitkem tak mé vzrušení vylítlo téměř do orgasmických výšin jelikož zafačovaný Boris Karloff vypadá skutečně báječně. Děj se však skočí o nějaký ten pátek dopředu, a když se ústřední monstrum objeví na scéně tak k mému hrozivému zklamání mu tvůrci sundaly fáče a  navlékly ho do typického egyptského hábitu a na ksicht mu nanesly nějakou kožní chorobu. Tímto tahem podle mě film nejvíce ztratil. Těšil jsem, se jak se bude ploužit v kobkách  pyramidy a mstít se smrtelníkům za své prokletí. To se bohužel nenaplnilo. 


Místo toho tu máme milostnou zápletku. Přesto je právě Karloff  tím největším důvodem proč se na mumii podívat jelikož jeho charisma je téměř hypnotické. Im-Ho-Tep se snaží oživit svou dávnou lásku díky které skončil v sarkofágu. Potřebuje však dívčí tělo k obětování a to nalezne v hlavní hrdince, přehrávající a nesympatické krávě kdy v každé scéně kdy je na plátně marně doufáte, že jí Boris zakroutí krkem. Hlavní klaďas ničím zajímavým nezaujme a tak to celé stojí na charismatickém antihrdinovy. Dějově je to v podstatě okopírovaný Browningův Dracula převedený do povedených egyptských kulis. Hudbu nečekejte, jako to u kousků z třicátých let bývá. Doporučuji příznivcům nesmrtelného Karloffa , egyptských kleteb,tajemných  pergamenů a Universalu. Je zajímavé, že žádné zpracování mumie mi příliš nesedlo. Verze od Hammeru mě příliš neodvázala a o Sommersově komedii s Fraserem ani nemluvě. Tato mumie minimálně za jedno zhlédnutí stojí.

6/10
 

1 komentář:

Oik řekl(a)...

Super :) já z 30. Let zatím viděl jen Drákulu a Bílou Zombii a na další se zatím nechystám.
Mumii mám ve verzi s Cushingem, ale tohle téma mě zas tak nezajímá.